Mąż zmarłej byłej pracownicy zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o udostępnienie kopii orzeczenia o stopniu niepełnosprawności z akt osobowych. Dokument ten jest mu potrzebny do przedłożenia w ZUS w związku z ubieganiem się o przyznanie świadczenia ustalanego w drodze wyjątku. Czy w tej sytuacji dane wrażliwe są chronione przepisami o ochronie danych osobowych (RODO) i czy pracodawca ma podstawę prawną do udostępnienia żądanej kopii dokumentu?
Przepisy Kodeksu pracy jednoznacznie regulują zasady dostępu do akt osobowych. Art. 94(12) Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca ma obowiązek wydać kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek pracownika, byłego pracownika, a także członków rodziny zmarłego pracownika.
Wniosek może dotyczyć całej dokumentacji lub jej fragmentu. W przypadku zmarłych pracowników, osoby uprawnione do pobrania kopii dokumentacji pracowniczej to:
Pracodawca ma prawo żądać od w
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm