Mąż zmarłej byłej pracownicy zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o udostępnienie kopii orzeczenia o stopniu niepełnosprawności z akt osobowych. Dokument ten jest mu potrzebny do przedłożenia w ZUS w związku z ubieganiem się o przyznanie świadczenia ustalanego w drodze wyjątku. Czy w tej sytuacji dane wrażliwe są chronione przepisami o ochronie danych osobowych (RODO) i czy pracodawca ma podstawę prawną do udostępnienia żądanej kopii dokumentu?
Przepisy Kodeksu pracy jednoznacznie regulują zasady dostępu do akt osobowych. Art. 94(12) Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca ma obowiązek wydać kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek pracownika, byłego pracownika, a także członków rodziny zmarłego pracownika.
Wniosek może dotyczyć całej dokumentacji lub jej fragmentu. W przypadku zmarłych pracowników, osoby uprawnione do pobrania kopii dokumentacji pracowniczej to:
Pracodawca ma prawo żądać od w
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.