Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy i listę obecności?

Kadry
29 maja 2024Piotr Świerżewski

Czy lista obecności pracowników jest obowiązkowa i czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Ponadto jakie informacje mogą być zamieszczone w tych dokumentach kadrowych i czy można prowadzić je w sposób elektroniczny?

Lista obecności jest dokumentem, który potwierdza godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy pracowników. Przepisy prawne nie nakładają obowiązku prowadzenia listy obecności, dlatego o jej utworzeniu decyduje pracodawca. Listę obecności można prowadzić w formie:

  • papierowej, gdy pracownicy składają podpisy na dokumencie,
  • elektronicznej, gdy pracownicy rejestrują wejście i wyjście z pracy poprzez odbicie karty magnetycznej lub zalogowanie się w systemie.

Lista obecności nie jest tym samym, co ewidencja czasu pracy. Są to bowiem dwa różne dokumenty i nie można stosować ich wymiennie. Podstawową różnicą jest to, że ewidencja czasu pracy jest obowiązkowa i zawiera o wiele więcej informacji niż lista obecności.

Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia oraz innych świadczeń związanych z pracą. Jeżeli pracodawca nie prowadzi ewidencji czasu pracy, jest wówczas narażony na karę grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Lista obecności może być uzupełnieniem ewidencji czasu pracy, jednak żadne przepisy nie wskazują na konieczność jej prowadzenia w firmie. Celem listy obecności jest wyłącznie potwierdzenie przybycia pracowników do zakładu pracy. Jeżeli pracownika nie ma w danym dniu z powodu choroby lub z innego powodu, należy zaznaczyć tylko i wyłącznie jego nieobecność bez podawania przyczyny. Taka oszczędność informacji wynika z przepisów RODO i ograniczonych możliwości przetwarzania danych osobowych. A do takich danych należy m.in. informacja o stanie zdrowia.

W ewidencji czasu pracy umieszcza się informacje o liczbie umownych godzin pracy, godzinach nadliczbowych, pracy w niedziele i święta, urlopach, zwol

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.