Pojawienie się w zespole osoby z niepełnosprawnością może wywołać różne emocje, niekoniecznie pozytywne. Istotne jest właściwe włączenie nowego pracownika tak, by w przyszłości uniknąć konfliktów.
Strategia DEI
Coraz więcej firm na tzw. otwartym rynku pracy stawia na wdrażanie strategii różnorodności, równości i włączania (ang. Diversity, Equity & Inclusion - w skrócie DEI). Jej ideą jest stworzenie warunków w biznesie, które umożliwią wyrównanie szans i szacunek dla wszystkich pracowników niezależnie od płci, wieku, orientacji seksualnej, pochodzenia etnicznego czy wreszcie stopnia i przyczyny niepełnosprawności. DEI dotyczy zarówno środowiska zewnętrznego organizacji (w tym klientów), jak i osób pracujących na jej rzecz. Dodatkowo coraz bardziej do głosu dochodzi pojęcie inkluzywności, w tym kontekście rozumiane jako otwartość na inność i niedyskryminowanie ze względu na posiadaną niepełnosprawność. Tyle teoria i najnowsze trendy w zatrudnieniu i w zarządzaniu pracownikami. A jak jest w rzeczywistości?
Nowy pracownik z niepełnosprawnością
Pojawienie się w pracy nowego pracownika zawsze wywołuje szereg emocji w nim samym, jak i w środowisku, którego częścią ma się stać. Każda nowa osoba przychodząca do zespołu wzbudza zaciekawienie – jest to, jak najbardziej naturalna reakcja. Dotyczy to również pracownika z niepełnosprawnością, który oprócz tego, jak każdy, wraz z posiadanymi kompetencjami wnosi do firmy swoją „inność”. Ta „odmienność” nie koniecznie od progu musi wywołać uczucia kojarzone z empatią i sympatią. Nie ma co ukrywać, że może pojawić się wrogość czy niechęć. Na drugim biegunie emocji, jakie może wywołać pojawienie się osoby z niepełnosprawnością, jest obojętność, a w skrajnych przypadkach nawet poczucie winy. Skąd się biorą wśród pracowników tak skrajne uczucia i emocje? Jednym z powodów może być stereotypowe i negatywne postrzeganie niepełnosprawności. Pełnosprawni pracownicy mogą obawiać się, że now