17 maja 2024 roku upływa 6-miesięczny termin, w którym pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory, do nowych regulacji, wynikających z rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 2367), zwanego dalej „rozporządzeniem zmieniającym”.
Przypomnieć przy tym należy, że stanowiska wyposażone w monitory utworzone od dnia wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego, czyli od 17 listopada 2023 r. powinny być tworzone już według nowych zasad.
Zgodnie z nimi, pracodawca ma obowiązek organizować stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe w taki sposób, aby spełniały one minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. Podkreślić przy tym wypada, że za pracownika uznajemy na gruncie tych przepisów każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy, co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Rozporządzenie zmieniające wprowadza nową definicję stanowiska pracy, przez które należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
a)wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym (czyli urządzeniem do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu), klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika, b)krzesłem i stołem, c)opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Prawodawca uregulował odrębnie kwestie dotyczące ergonomii pracy w przypadku stosowania systemów przenośnych (przykładowo laptopów) przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy, co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Załącznik do rozporządzenia w nowym brzmieniu przewiduje, że w przypadku stosowania takich systemów, w szczególności laptopów, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.
Przedmiotowe wyposażenie nie będzie wymagane zarówno dla systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy, jak również systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku, w wymiarze nieprzekraczającym połowy dobowego wymiaru czasu pracy. Podkreślić należy, że istnieje możliwość wyboru wyposażenia pomiędzy monitorem lub podstawką, przy czym należy upewnić się, że druga pozwala na takie umiejscowienie laptopa, aby górna krawędź ekranu znajdowała się na wysokości oczu pracownika.
Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu zmieniającym, monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania: a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne, b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania (wcześniej tętnienia) lub innych form niestabilno
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm