Coraz mniej jest zawodów, które można wykonywać bez wsparcia technologii. W interesie pracodawcy jest, by wspierać pracowników, szczególnie z niepełnosprawnościami, w nabywaniu nowych kompetencji cyfrowych.
Czym są kompetencje cyfrowe?
Na pierwszy rzut oka łatwo jest powiedzieć, czym są kompetencje cyfrowe. Prawie każdy człowiek potrafi posługiwać się smartfonem, napisać i wysłać maila czy znaleźć informację w internecie. Natomiast, podczas próby doprecyzowania tego określenia, okazuje się, że nie jest to już takie proste. Według Fundacji Digital University kompetencje cyfrowe to „wiedza, umiejętności i postawy pozwalające w sposób efektywny, poprawny, bezpieczny, krytyczny, kreatywny i etyczny wykonywać zadania, rozwiązywać problemy, komunikować się, zarządzać informacją, współpracować, tworzyć i dzielić się treściami”.
O tym, że kompetencje cyfrowe, obok czytania, pisania, umiejętności matematycznych i językowych, stanowią zespół fundamentalnych umiejętności współczesnego człowieka, możemy przeczytać na stronie internetowej polskiego Ministerstwa Cyfryzacji. Czym zatem są te kompetencje cyfrowe, bez znajomości, których człowiek jest analfabetą XXI wieku?
Obrazowo można przyjąć, że kompetencje cyfrowe są harmonijnym połączeniem wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie wykorzystującym w życiu codziennym i pracy technologie cyfrowe.
Aby móc o sobie powiedzieć, że posiada się kompetencje cyfrowe, należy umieć posługiwać się komputerem i innymi urządzeniami elektronicznymi. Nieodzowna jest też umiejętność bezpiecznego korzystanie z internetu, aplikacji i oprogramowania, nowych inteligentnych technologii. Znalezienie odpowiedniej informacji w globalnej sieci wielu uważa za rzecz trywialną. Problem nie polega jedynie na znalezieniu, ale także, a może przede wszystkim, na zrozumieniu jej i poddaniu właściwej krytycznej ocenie. Bez tych podstaw, do których zalicza się też umiejętność komunikowania się, trudno mówić o rozwoju zawodowym. Wraz z szyb