Szkolenia dla pracowników mają na celu podniesienie kwalifikacji, kompetencji i efektywności. Finalnie chodzi oczywiście o zwiększenie wydajności pracy i poprawę wyników finansowych firmy. Pozostaje pytanie, czy okres takiego szkolenia wliczany jest do czasu pracy?
Przypomnijmy, że czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 § 1 Kodeksu pracy). Jak widać w przywołanej definicji, kluczowe znaczenie ma nie tyle faktyczne, czyli efektywne wykonywanie pracy, co właśnie pozostawanie w dyspozycji pracodawcy.
Jedna z podstawowych zasad prawa pracy mówi, że pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych (art. 17 Kodeksu pracy). Nie oznacza to jednak, że pracownik może domagać się od pracodawcy określonego udziału w podnoszeniu swoich zawodowych kwalifikacji. Poza przeprowadzeniem nielicznych szkoleń wymaganych prawem pracodawca nie jest zobligowany do szkolenia pracowników. Ma natomiast ułatwiać im podnoszenie kwalifikacji zawodowych, jeżeli oni sami chcą to robić.
Dbałość o zawodowe kwalifikacje jest w warunkach gospodarki wolnorynkowej sprawą samych zainteresowanych, determinującą ich funkcjonowanie na rynku pracy. Zdobycie lub podwyższenie umiejętności to cenne dobro o wymiernej wartości, dlatego sami pracownicy powinni się głównie o nie troszczyć. To pracow
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm