Zawarcie umowy zlecenia na dodatkowe prace z własnym pracownikiem bywa korzystne dla obu stron. Jak ta czynność wygląda w przypadku osoby z niepełnosprawnością?
W kontekście zawierania różnorakich umów pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, przypomnijmy, jak w polskim prawie definiowany jest pracownik. W świetle art. 8 ust. 1 i 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku pracy, a także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Jeżeli pracownik wykonuje pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z własnym pracodawcą, to z tytułu tej umowy podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach jak w przypadku umowy o pracę, tj. obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tej osoby stanowi łączny przychód uzyskiwany z umowy o pracę oraz z umowy-zlecenia. Pracodawca z tytułu zawartej umowy cywilnoprawnej dodatkowo nie zgłasza zleceniobiorcy do ubezpieczeń, a jedynie przychód uzyskany z tej umowy wykazuje w imiennym raporcie miesięcznym składanym za pracownika wraz z przychodem ze stosunku pracy. Zleceniobiorca nie ma obowiązku odbycia szkolenia bhp. Nie podlega też wstępnym, okresowym czy kontrolnym badaniom lekarskim. Obowiązki te dotyczą wyłącznie pracownika, a więc osoby pozostającej w stosunku pracy.
Prawo pracy nie zabrania zatrudniania tego samego pracownika na podstawie różnych kontraktów. Je
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm