W ciągu ostatnich lat coraz popularniejszym działaniem stało się prowadzenie działalności gospodarczej w prywatnym mieszkaniu, które jest własnością przedsiębiorcy.
Jest to niewątpliwie jeden ze sposobów na uniknięcie dodatkowych kosztów związanych z wynajmem i utrzymaniem biura. Warto zatem zapoznać się, jak funkcjonuje działalność gospodarcza w mieszkaniu.
Bardzo często osoby, które zamierzają otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą decydują się na jej rejestrację we własnym mieszkaniu. Z jednej strony wiąże się to z oszczędnością, a z drugiej jest po prostu wygodne. Trzeba jednak w takiej sytuacji pamiętać, że konieczne jest oddzielenie wydatków prywatnych od tych, które wiążą się z działalnością. To ważne, bowiem tylko te drugie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. Najważniejsze jednak jest przygotowanie oświadczenia, w którym przedsiębiorca wykaże jaką część mieszkania przeznaczy na potrzeby działalności.
Zasadniczo nie trzeba informować wspólnoty mieszkaniowej o zamiarze prowadzenia działalności w mieszkaniu, jednak przed rozpoczęciem prowadzenia firmy należy sprawdzić, czy możliwe jest jej prowadzenie w danym budynku. Przykładowo, przedsiębiorca musi wystąpić o zgodę wspólnoty mieszkaniowej, jeśli planuje założyć w lokalu gabinet lekarski czy też salon fryzjerski.
Następnym krokiem, jaki powinien podjąć przyszły przedsiębiorca, jest zgłoszenie w starostwie zmiany sposobu użytkowania części lub też całości lokalu, o ile rzeczywiście do takiej zmiany dochodzi. Wówczas przedsiębiorca będzie wiedział, czy zmiana przeznaczenia lokalu będzie wymagała dodatkowych działań, związanych z rodzajem wykonywanej działalności.
W dokumencie jaki zostanie złożony do starostwa właściciel firmy powinien opisać obecny sposób użytkowania lokalu oraz przedstawić prace, które będzie wykonywał po założeniu firmy. Do takiego zgłoszenia należy dołączyć listę zawartą w ust. 2 art. 71 prawa budowlanego:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.