Pracodawca postanowił rozwiązać umowę o pracę zawartą z niepełnosprawnym pracownikiem, który ukończył 65 lat. Niemniej jednak podwładny nie otrzymał jeszcze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) o ustaleniu prawa do emerytury. Czy w takim przypadku pracodawca może wypłacić temu pracownikowi odprawę emerytalną?
Zgodnie z dyspozycją art. art. 921 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p., odprawa emerytalna przysługuje pracownikowi (w tym osobie z niepełnosprawnością), który urzeczywistnia następujące wymogi:
Z powyższego przepisu wynika, że uprawniony do odprawy emerytalnej może być wyłącznie pracownik, który osiągnął wiek emerytalny. Warunki nabywania prawa do emerytury i zasady ustalania jej wysokości reguluje ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j.: Dz. U z 2023 r., poz. 1251 ze zm.) – dalej: u.e.r. Od 1 października 2017 r. powszechny wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Dla osób urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r. nabycie prawa do emerytury uzależnione zostało od:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm