Wpływ zmiany instytucji finansowej prowadzącej PPK na oszczędności pracownika z niepełnosprawnością

Księgowość
21 lutego 2024Paweł Kawka

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej (ZPChr) zatrudnia pracowników z niepełnosprawnościami, którzy objęci są pracowniczymi planami kapitałowymi (PPK). Pracodawca podjął decyzję o zmianie instytucji finansowej prowadzącej PPK? Czy dla zatrudnionych pracowników będzie to równoznaczne z przerwą w oszczędzaniu?

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 46, ze zm.) – dalej: ustawa o PPK, pracodawca zawiera umowę o zarządzanie PPK, jeżeli zatrudnia co najmniej jedną osobę zatrudnioną, w której imieniu, zgodnie z przepisami ustawy o PPK ma obowiązek zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. Umowa taka powinna być zawarta z instytucją finansową w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku.

Wybór instytucji finansowej zarządzającej PPK

Co do zasady to pracodawca, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym zakładzie pracy, wybiera instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK. Oznacza to, że pracownik z niepełnosprawnością będący uczestnikiem PPK nie może samodzielnie wybrać instytucji finansowej, w której będzie oszczędzał w ramach PPK. Wyboru instytucji finansowej zarządzającej PPK dokonuje się przede wszystkim w oparciu o ocenę:

  • proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK,
  • ich efektywności w zarządzaniu aktywami,
  • posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi.

Przy wyborze instytucji finansowej zarządzającej PPK należy uwzględnić także najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.

W przypadku, gdy w przedsiębiorstwie nie działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca wybiera instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w danym przedsiębiorstwie.

Pracodawca powinien zawrzeć umowę o zarządzanie PPK nie później niż na 10 dni roboczych przed dniem, w którym w stosunku do pierwszej osoby zatrudnionej jest obowiązany zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. Jeżeli jednak na miesiąc przed upływem tego terminu nie zostało osiągnięte porozumienie z zakładową organizacją związkową lub reprezentacją pracowników w przedmiocie wyboru instytucji finansowej zarządzającej PPK, pracodawca samodzielnie wybiera instytucję finansową, z którą zawrze umowę o zarządzanie PPK.

Umowa o zarządzanie PPK

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o PPK umowa o zarządzanie PPK powinna zawierać przede wszys

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.