Pracodawca zatrudniający ponad 40 pracowników (w tym osoby z niepełnosprawnościami) zamierza zlikwidować zakład pracy. W celu uniknięcia konieczności wypłaty odpraw pieniężnych, pracodawca chce zatrudnić dotychczasowych pracowników w nowej firmie. Czy takie postępowanie pracodawcy jest dopuszczalne?
Należy podkreślić, że zagadnienia związane z wypłatą odpraw pieniężnych dla pracowników w ramach zwolnień grupowych zostały uregulowane w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t.j.: Dz. U. 2024 r., poz. 61) – dalej: u.s.z.r.p. Adekwatnie do dyspozycji art. 1 u.s.z.r.p., uregulowania tej ustawy mają zastosowanie do pracodawców zatrudniających przynajmniej 20 pracowników, wyłącznie wtedy, gdy ustanie stosunku pracy nastąpiło na mocy wypowiedzenia wręczonego pracownikowi przez pracodawcę lub porozumienia stron, a przyczyna rozwiązania stosunku pracy leży po stronie pracodawcy.
O zwolnieniach grupowych można mówić, gdy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników zwalnia w okresie nieprzekraczającym 30 dni:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.