Wymagania wobec pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy

Kadry
02 lutego 2024Paweł Kawka

Osoba zatrudniona jako pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) jest zobowiązana do posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych, stażu pracy oraz poziomu wykształcenia. Jakie konkretnie wymagania co do stażu pracy musi spełniać pracownik służby BHP? Czy dla specjalistów w dziedzinie BHP konieczne jest wyższe wykształcenie, a jeśli tak, to w jakiej specjalności?

Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP

W myśl art. 207 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p., pracodawca jest odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, przy czym na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie BHP, ani też powierzenie wykonywania zadań służby BHP specjalistom spoza zakładu pracy.

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy ochrona zdrowia i życia pracowników (w tym osób z niepełnosprawnościami) przez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Do zadań pracodawcy w zakresie BHP należy m.in.:

  1. organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
  2. zapewniane przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad BHP, a także wydawanie poleceń usunięcia uchybień w tym zakresie tudzież kontrolowanie realizacji tych poleceń;
  3. reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, przy uwzględnieniu zmieniające się warunki wykonywania pracy.

Jeżeli chodzi o koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie BHP, to nie mogą one w żaden sposób obciążać pracowników. Na pracodawcy oraz osobie kierującej ciąży obowiązek zaznajomienia się, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków, z przepisami o ochronie pracy, wliczając w to przepisy oraz zasady BHP.

Brak znajomości przepisów BHP a dopuszczenie do stanowiska pracy

Przepis art. 2373 § 1 k.p., wskazuje, że nie można dopuścić pracownika (w tym osoby z niepełnosprawnością) do pracy, do której wykonywania pracownik nie posiada wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad BHP.

Na podstawie art. 2373 § 2 k.p. pracodawca, przed dopuszczeniem pracowników do wykonywania pracy, musi zapewnić tym pracownikom przeszkolenie w zakresie BHP. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pracownik podejmuje pracę na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. Co więcej, ustawowym obowiązkiem pracodawcy jest również prowadzenie okresowych szkoleń pracowników w zakresie BHP.

Kiedy należy utworzyćsłużbę BHP?

Chcąc udzielić odpowiedzi na pytania zadane we wstępie, należy odwoła

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.