Pracownik - dyżur pod telefonem

Kadry
05 stycznia 2024Piotr Świerżewski

Jest wiele wykonywanych zawodów, w których pracownik musi być dyspozycyjny, ponieważ tego wymaga specyfika branży. Warto zate wiedzieć, czy w ramach odbywania dyżuru pod telefonem pracownikowi należy się wynagrodzenie albo czas wolny.

Pracownik ma obowiązek pozostawać do dyspozycji pracodawcy tylko w godzinach pracy i identycznie to wygląda jeżeli chodzi o dostępność pod telefonem komórkowym. Oznacza to więc, że poza wyznaczonymi ramami czasowymi ów pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu i może go nawet wyłączyć.

Z przepisów Kodeksu pracy wynika jednak, że pracownik może zostać zobowiązany przez pracodawcę do pozostawania w dyspozycji do pracy w ramach tzw. dyżuru pod telefonem. Jeżeli w czasie takiego dyżuru pracownik nie zostanie wezwany do pracy, to ten czas dyspozycyjności nie jest wliczany do czasu pracy. Tak więc za ten czas pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie ani czas wolny. Czas dyspozycyjności w ramach dyżuru pracownika może dot

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.