Wyobraźmy sobie taką sytuację, kiedy pracownik zgłasza, iż nie posiada konta bankowego. Czy wówczas pracodawca powinien wymagać od niego, aby założył własne konto? Idąc dalej tym torem myślenia, czy konto bankowe pracownika jest wymagane, aby mógł on otrzymać wynagrodzenie?
Kwestie, które związane są z formą i miejscem wypłaty wynagrodzenia zostały uregulowane w Kodeksie pracy. Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 86 Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek wypłacać wynagrodzenie:
- w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy,
- w formie pieniężnej; częściowe spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy,
- na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył - w postaci papierowej lub elektronicznej - wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu rachunek bankowy nie był nadrzędną formą wypłacania wynagrodzenia. Pensja była wypłacana na konto bankowe pracownika, ale tylko w przypadku wyrażenia przez niego zgody. W praktyce najczęściej wygladało to tak, że pracownik przed przystąpieniem do pracy wypełniał stosowny formularz, w którym wpisywał numer swojego konta, a także wyrażał zgodę na przelew wynagrodzenia na rachunek bankowy. Obecnie jednak rachunek bankowy jest domyślną formą wypłaty wynagrodzenia. Dlatego też, w przypadku gdy pracownik nie chce otrzymywać pensji na konto, musi złożyć pracodawcy stosowne oświadczenie, że wynagrodzenie chce otrzymać w gotówce w kasie.
Od 2019 roku pracownik ma możliwość decydowania o tym, czy chce otrzymywać wynagrodzenie przelewem, czy też w gotówce. Jeżeli pracownik nie posiada konta bankowego, pracodawca nie może nakazać mu, aby je założył. Brak posiadania przez pracownika rachunku bankowego nie może być równi
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm