Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) opublikowało projekt rozporządzenia zawierający wzór wniosku o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia. Kto może złożyć taki wniosek? Jakie dane muszą być zawarte w analizowanym wniosku?
W dniu 1 stycznia 2024 r., na mocy ustawy o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1429), wprowadzone zostanie dotąd niespotykane świadczenie pieniężne dla pełnoletnich osób z niepełnosprawnościami. Świadczenie to ma pomóc osobom z niepełnosprawnościami mającym potrzebę wsparcia w częściowym pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób.
Przedmiotowa forma pomocy będzie przysługiwać osobie pełnoletniej, posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, o ile w przypadku tej osoby potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia, przy czym decydująca będzie w tym przypadku zdolność osoby z niepełnosprawnością do samodzielnego wykonywania określonych czynności lub zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem.
Postępowanie w sprawie świadczenia wspierającego prowadzi oraz świadczenie to wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Niemniej jednak organami odpowiedzialnymi za ustalanie poziomu potrzeby wsparcia będą wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności, a ustalenie prawa do świadczenia wspierającego oraz jego wypłata będą następować na wniosek złożony przez osobę niepełnosprawną, jej przedstawiciela ustawowego lub ośrodek pomocy społecznej.
Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego trzeba będzie złożyć do ZUS nie wcześniej niż w miesiącu, w którym decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia stała się ostateczna.
Wzór wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (symbol PPW) stanowi załącznik nr I do rozporządzenia. Wniosek ten złożony jest z czterech stron.
Jeżeli chodzi o dane, które muszą znaleźć się w przedmiotowym wniosku, to w pierwszej kolejności wymagane jest podanie nazwy i
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm