Pracownikowi legitymującemu się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności przysługują pewne przywileje, m.in. dodatkowy urlop. Czy pracodawca musi udzielić urlopu „zaległego”, gdy pracownik po dłuższym czasie przekazał mu orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?
Pracownikowi z niepełnosprawnością przysługuje prawo do zwykłego urlopu wypoczynkowego (20 lub 26 dni) na podstawie kodeksu pracy oraz dodatkowe 10 dni urlopu z tytułu posiadanego stopnia niepełnosprawności (art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). Prawo do dodatkowego urlopu przysługuje wyłącznie osobom, które legitymują się znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Oznacza to, że osoby zaliczone do lekkiego stopnia niepełnosprawności nie mają prawa do dodatkowego urlopu.
Dodatkowego urlopu w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym, udziela się na takich samych zasadach, jak zwykły urlop wypoczynkowy. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego pracownik z niepełnosprawnością nabywa po przepracowaniu jednego roku po zaliczeniu jej do jednego ze stopni niepełnosprawności. Za dzień zaliczenia do stopnia niepełnosprawności należy uznać dzień posiedzenia zespołu orzekającego (data wydania orzeczenia). Co ważne pracownik z niepełnosprawnościami nie może zrzec się prawa do dodatkowego urlopu
Dość często pracodawcy spotykają się z sytuacją, w której pracownik przynosi po raz pierwszy orzeczenie o posiadanym stopniu niepełnosprawności wiele miesięcy, a nawet lat po otrzymaniu dokumentu i stwierdzeniu niepełnosprawności. W
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm