Rezultaty pracy a ocena okresowa pracownika z niepełnosprawnością

Kadry
24 listopada 2023Paweł Kawka

Ocena okresowa niepełnosprawnego pracownika to dokument sporządzany cyklicznie przez pracodawcę lub przełożonego, określający postępy i działania zatrudnionej osoby. Ocena taka ma na celu weryfikację wydajności i efektywności pracownika, a także wyznaczenie dalszej ścieżki rozwoju jego kariery, adekwatnie do słabych i mocnych stron ocenianej osoby. Czy podczas przeprowadzania oceny okresowej pracownika z niepełnosprawnością, pracodawca powinien zwracać uwagę na rezultaty pracy tego pracownika, czy też na staranność pracownika przy wykonywaniu powierzonych mu obowiązków pracowniczych?

Ocena okresowa pracownika z niepełnosprawnością jest sądem wartościującym, wykorzystywanym w procesie zarządzania, polegającym na porównaniu konkretnego pracownika do innych pracowników bądź też ustalonego wzorca. Ocena okresowa służy kompleksowej weryfikacji efektów pracy niepełnosprawnego pracownika i zwiększeniu efektywności zarządzania organizacją.

Co do zasady ocena okresowa ma charakter sformalizowany i jest dokonywana w ustalonych odstępach czasu przy zastosowaniu określonych zasad, metod, narzędzi i procedur, które mają utrwalony i powtarzalny charakter. Przeważnie ocena okresowa pracownika przeprowadzana jest raz w roku, aczkolwiek wszystko w tym zakresie uzależnione jest od ustaleń obowiązujących w danym zakładzie pracy, co oznacza, że ocena może odbywać się np. raz w miesiącu, raz na kwartał itp.

Nie ma jednego, stałego wzoru oceny okresowej pracownika. Arkusz oceny okresowej pracownika z niepełnosprawnością powinien zawierać następujące elementy:

  • dane personalne pracownika
  • stopień realizacji zadań
  • umiejętności i kompetencje
  • podsumowanie

Arkusz oceny okresowej rozbija się na opinie odnoszące się do poszczególnych kategorii – wypisuje się ocenę w danym zakresie, albo zaznacza najbliższą prawdzie opcję gotowych opisów.

Ocena okresowa pracownika z niepełnosprawnością odbywa się na podstawie kryteriów przyjętych u danego pracodawcy, takich jak:

  • terminowość – odpowiada na pytania, czy niepełnosprawny pracownik realizuje powierzone mu zadania pracownicze skrupulatnie i prawidłowo, a także w wyznaczonym terminie, czy nie ma opóźnień przy wykonywaniu pracy, czy pracownik przychodzi punktualnie do pracy itp.
  • znajomość przepisów prawa i umiejętność ich stosowania – odpowiada na pytania, czy pracownik z niepełnosprawnością zna obowiązujące przepisy prawa, czy ich przestrzega podczas wykonywania swoich obowiązków pracowniczych itp.
  • korzystanie z informacji – odpowiada na pytania, czy pracownik z niepełnosprawnością potrafi pozyskiwać, przekazywać oraz gromadzić informacje, przy wykorzystaniu odpowiednich środków, metod i narzędzi itp.
  • zarządzanie zasobami – odpowiada na pytania, czy niepełnosprawny pracownik potrafi pozyskiwać i kontrolować zasoby przedsiębiorstwa, czy jest on zdolny do oszacowania wielkości tych zasobów itp.
  • organizacja pracy – odpowiada na pytania, czy niepełn
Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.