Regulamin pracy to wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy. Zawarte w nim zapisy mogą być podstawą do roszczeń pracowniczych. Jest również pomocny dla pracodawcy, ponieważ stanowi podstawę do wyciągnięcia konsekwencji prawnych w przypadkach niestosowania się do zapisów w nim zawartych.
Jeżeli pracodawca zatrudnia w swoim zakładzie pracy więcej niż 50 osób zobowiązany jest wprowadzić regulamin pracy. Dotyczy to zatrudnienia wszystkich pracowników, także tych zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin. Jeśli w zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca powinien ustalić treść regulaminu w uzgodnieniu z nią. Brak zgody zakładowej organizacji związkowej powoduje, że to pracodawca sam ustala regulamin.
W sytuacji, kiedy liczba pracowników jest mniejsza niż 50, pracodawca nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy, jednak zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy musi poinformować pracowników w formie pisemnej o następujących kwestiach:
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.