Kodeks pracy reguluje zasady związane z wypłatą wynagrodzenia w czasie trwania zatrudnienia. Nie odnosi się to natomiast do kwestii terminu wypłaty wynagrodzenia w przypadku ustania stosunku pracy. Termin ten niejednokrotnie staje się przedmiotem sporów, jakie wynikają pomiędzy pracownikami i pracodawcami.
Należy wiedzieć, że element ochrony wynagrodzenia za pracę, jaki tutaj funkcjonuje to przyjęta przez ustawodawcę w art 85 § 1 Kodeksu pracy zasada, która mówi iż wypłata wynagrodzenia powinna być dokonywana co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie.
Nadmieńmy również, że w przypadku, kiedy wynagrodzenie płatne jest raz w miesiącu, wypłaca się je z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego, na co wskazuje art 85 § 2 Kodeksu pracy.
Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę powinien zostać ustalony w taki sposób, aby możliwe było ustalenie jego kwoty oraz wypłata. Powinno to nastąpić poprzez określenie konkretnego dnia miesiąca, w którym należne pracownikowi wynagrodzenie ma zostać wypłacone. W przypadku kiedy termin ten przypada w dniu wolnym od pracy,
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm