Czy uzyskanie zaświadczenia o pomocy de minimis zamyka temat oceny prawidłowości dokonania wydatku z ZFRON?

ZFRON
23 października 2023 Małgorzata Tylewicz-Piwnik

Coraz więcej pracodawców mierzy się z problemem „korygowania” , a dokładnie „zerowania” otrzymanych zaświadczeń o pomocy de minimis na wydatki dokonane ze środków ZFRON. Jak to możliwe, że podmiot, który wcześniej nie miał żadnych obiekcji, co do poniesionego przez pracodawcę wydatku, nagle zmienia w tym zakresie zdanie i dokonuje korekty wydanego zaświadczenia do „0 zł”?

Organizacja OBPON.org, zaalarmowana przez pracodawców o tego typu praktykach, już w styczniu bieżącego roku zwróciła się do Dyrektora Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów o przedstawienie prawnych
możliwości korygowania zaświadczeń o pomocy de minimis potwierdzających zgodność z przepisami prawa wydatków dokonywanych ze środków zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej i byłe zakłady pracy chronionej, które pozostały dysponentami ZFRON.

Ustawa z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 743) wskazuje, że w przypadku gdy wartość faktycznie udzielonej pomocy de minimis jest inna niż wartość pomocy wskazana w wydanym zaświadczeniu, podmiot udzielający pomocy w terminie 14 dnia od dnia stwierdzenia tego faktu, wydaje nowe zaświadczenie, w którym wskazuje właściwą wartość pomocy oraz stwierdza utratę ważności poprzedniego zaświadczenia.
Przepis ten dotyczy jednak sytuacji zmiany wartości udzielonej pomocy, jak to ma miejsce przykładowo, gdy pracodawca otrzymał zgodę na wydatkowanie środków ZFRON w ramach art. 68gd ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 100), a ostatecznie wykorzystał środki ZFRON w niższej wartości niż wynikająca ze zgody PFRON.

W wystąpieniu Organizacja wskazała, że zaświadczenie, jak przyjmuje się w orzecznictwie, stanowi urzędowe potwierdzenie stanu faktycznego lub prawnego. W związku z powyższym, jeżeli nie uległ zmianie stan faktyczny, ani stan prawny, to w ocenie Organizacji brak jest podstaw do „skorygowania” zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis, ponieważ de facto stanowiłoby to odmowę wydania zaświadczenia o pomocy de minimis zgodnie z wnioskiem pracodawcy, a taka odmowa powinna przybrać postać postanowienia, aby można było się od niej odwołać.

Podkreśliliśmy również, że korygowanie wydanego zaświadczenia w przypadku gdy organ, który je wydał - pomimo tego że nie uległ zmianie stan faktyczny sprawy - zmienił zdanie odnośnie oceny sytuacji, jest w naszej ocenie działaniem niedopusz

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.