Wykonywanie innych poleceń pracodawcy wynikających z rodzaju pracy świadczonej przez pracownika z niepełnosprawnością

Kadry
17 października 2023 Paweł Kawka

Jakie są ograniczenia i wytyczne dotyczące obowiązku pracownika dotyczącego wykonywania innych poleceń pracodawcy?

Należy zaznaczyć, że rodzaj pracy określa zakres zadań powierzonych pracownikowi. Bez jego skonkretyzowania umowa o pracę nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Pracodawca ma możliwość określenia w umowie, jaką pracę będzie wykonywał niepełnosprawny pracownik, chociażby poprzez wskazanie stanowiska pracy, czy też pełnionej funkcji bądź obowiązków pracowniczych (np. obsługa komputera).

W myśl art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p., przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, pracodawca natomiast ma obowiązek zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w powyższych warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.

Jak wynika z art. 29 k.p., do podstawowych elementów umowy o pracę zalicza się określenie stron tej umowy, adresu siedziby lub adresu zamieszkania (osoba fizyczna nieposiadająca siedziby) pracodawcy, jak również rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w tym m.in.:

  • rodzaj pracy;
  • miejsce lub miejsca wykonywania pracy;
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, wraz ze wskazaniem składników tego wynagrodzenia;
  • wymiar czasu pracy;
  • dzień rozpoczęcia pracy.

Biorąc pod uwagę powyższe, zakres obowiązków pracowniczych niepełnosprawnego pracownika nie może wykraczać poza określony w umowie rodzaj pracy. Wobec tego pracownik z niepełnosprawnością podejmuje zobowiązanie do wykonywania określonej rodzajowo pracy, co wyklucza obowiązek wykonywania każdej pracy powierzonej mu przez pracodawcę, a odpowiadającej posiadanym przez tego pracownika kwalifikacjom, zdolnościom i uprawnieniom. Jednocześnie w umowie o pracę można określić więcej niż jeden rodzaj pracy.

Do podstawowych obowiązków każdego pracodawcy należy zaznajamianie pracowników (w tym osób z niepełnosprawnościami) podejmujących pracę u tego pracodawcy z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz podstawowymi uprawnieniami przysługującymi tym pracownikom.

Należy zaznaczyć, że pracownik z niepełnosprawnością zatrudniony na podstawie umowy o pracę jest podporządkowany

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.