Czy Policja musi przekazać pracodawcy skrócony protokół policyjnego badania trzeźwości niepełnosprawnego pracownika? Jeżeli tak, to w jakim terminie?
Zgodnie z art. 221c § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, ze zm.) – dalej: k.p., kontrola trzeźwości pracownika z niepełnosprawnością może być wprowadzona przez pracodawcę w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. Jednakże czynności kontrolne w zakresie trzeźwości niepełnosprawnego pracownika nie mogą naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika podlegającego kontroli.
Co do zasady, kontrola trzeźwości obejmuje badanie z wykorzystaniem metod niewymagających badania laboratoryjnego przy użyciu urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie. Badanie to polega na stwierdzeniu braku obecności alkoholu w organizmie pracownika z niepełnosprawnością albo obecności alkoholu wskazującej na stan po użyciu alkoholu bądź stan nietrzeźwości w ujęciu art. 46 ust. 2 albo 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 165, ze zm.). Przypadki, w których nie stwierdza się obecności alkoholu w organizmie pracownika, są traktowane tak samo jak sytuacje, w których zawartość alkoholu nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości typowych dla stanu po użyciu alkoholu.
Jak wynika z art. 221c § 10 k.p., wprowadzenie kontroli trzeźwości, grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości i sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, włączając w to rodzaj urządzenia wykorzystywanego do przeprowadzania kontroli, a także czas i częstotliwość jej przeprowadzania, ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, o ile pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobligowany do ustalenia regulaminu pracy. Przed wprowadzeniem procedur kontroli trzeźwości, opisanych w § 10, pracodawca ma obowiązek poinformować o tym swoich pracowników. Informacja powinna zostać przekazana nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem kontroli, a forma jej przekazania zależy od sposobu komunikacji przyjętego u danego pracodawcy. Co więcej, przed zatrudnieniem pracownika, który ma podlegać kontroli trzeźwości, pracodawca musi przekazać temu pracownikowi informacje określone w art.
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm