Czy ZPChr i przedsiębiorstwa z otwartego rynku pracy są odpowiednio przystosowane do potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami?

Kadry
23 sierpnia 2023 Paweł Kawka

Podstawowym obowiązkiem każdego pracodawcy zatrudniającego niepełnosprawnych pracowników jest przystosowanie stanowiska pracy takiego pracownika do jego potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Według sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) za 2022 rok, inspektorzy pracy przeprowadzili 1065 inspekcji w 831 instytucjach, które zatrudniały blisko 40 tysięcy osób niepełnosprawnych. Niestety wyniki inspekcji nie napawają optymizmem. Jakie są główne zarzuty kierowane do części zakładów pracy chronionej (ZPChr), zakładów aktywności zawodowej (ZAZ) oraz pracodawców z otwartego rynku pracy? Wyjaśniamy.

Wśród przedsiębiorstw na chronionym rynku pracy w Polsce należy wymienić przede wszystkim:

  • zakłady pracy chronionej,
  • zakłady aktywności zawodowej.

Zakłady pracy chronionej oraz zakłady aktywności zawodowej są z góry zaprojektowane jako miejsca zatrudnienia dla osób z niepełnosprawnościami, które z rozmaitych względów napotykają przeciwności przy poszukiwaniu pracy na otwartym rynku pracy.

Cele obu tych form przedsiębiorstw polegają na długofalowym przygotowaniu osób z niepełnosprawnościami do potencjalnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy w przyszłości.

ZPChr-y i ZAZ-y są zróżnicowane między sobą pod względem struktury działalności, prawnego charakteru organizacji tworzącej przedsiębiorstwo, oraz np. w odniesieniu do metody pozyskiwania pracowników.

Ustawodawca w dyspozycji art. 28 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 100, ze zm.) – dalej: u.r.o.n., przewiduje, że pracodawca, który chce uzyskać status ZPChr, musi prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, a przy tym zatrudniać minimum 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągać odpowiednie wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, przez okres przynajmniej 6 miesięcy, o ile:

  1. wspomniany wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi:
  • przynajmniej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, bądź
  • co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;

2. obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:

  • odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich;

3.

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.