Wbrew temu co zwykło się myśleć, praca biurowa to niekoniecznie praca lekka, która nie wymaga większego wysiłku. Praca ta może bowiem wiązać się ze znacznym obciążeniem zarówno fizycznym, jak i psychicznym danego pracownika. Może ona stanowić również źródło zagrożenia dla zdrowia i życia.
Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy powinni w szczególny sposób dokładać wszelkich starań, by zagwarantować bezpieczne i higieniczne warunki pracy każdej osobie, która znajduje się w przestrzeni biurowej. Oczywiście, aby przeciwdziałać ryzyku, należy je wpierw zdefiniować.
Na początek zaznaczmy, że pracodawca jest prawnie zobowiązany do zapewnienia - zarówno sobie, jak i swoim pracownikom - odpowiednich warunków pracy. Mowa oczywiście o BHP (Bezpieczeństwo i Higiena Pracy). BHP to zarówno zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, jak i osobna dziedzina naukowa, której celem jest kształtowanie odpowiednich warunków wykonywania pracy.
Zagrożenia w pracy biurowej dzielą się na te, które mogą skutkować powstaniem wypadku w miejscu pracy, bądź też takie, które w wyniku długotrwałego oddziaływania mogą mieć negatywny wpływ na stan zdrowia pracownika. W pracy biurowej, podobnie jak i przy innych typach profesji, może występować szereg zagrożeń, które w bezpośredni sposób mogą przyczynić się do występowania wypadków w miejscu wykonywania obowiązków służbowych.
Tak jak w większości miejsc pracy, tak również w pracy biurowej występują czynniki o charakterze fizycznym, które skutkować mogą wypadkami. Do czynników takich zalicza się m.in.:
Powyższe czynniki, jeżeli występują przy określonych czynnościach skutkować mogą poważ
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm