Kompetencje specjalisty bhp spoza zakładu pracy

Kadry
22 marca 2023 Monika Łysek

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa jest jednym z głównych obowiązków pracodawcy. Aby spełnić te wymagania, w niektórych zakładach pracy jest utworzenie służby bhp. Jakie wymagania musi spełniać specjalista bhp spoza zakładu pracy?

Ustanowienie służby bhp przez pracodawcę

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem w każdym zakładzie pracy muszą być przestrzegane zasady bhp. W przypadku firm, które mają więcej niż 100 pracowników, pracodawca jest zobowiązany do utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącej funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może zlecić zadania z zakresu bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Pracodawca posiadający ukończone szkolenie bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:

  1. zatrudnia do 10 pracowników, albo
  2. zatrudnia do 50 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Specjalista bhp

Jak już wyżej zasygnalizowano, firmy zatrudniające do 100 pracowników, zadaniami z zakresu bhp mogą powierzyć jednemu wybranemu pracownikowi. Do jego obowiązków należy czuwanie nad przestrzeganiem reguł gwarantujących bezpieczną pracę oraz reagowaniu na wszelkiego rodzaju zdarzenia naruszające bhp lub mogące doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na terenie przedsiębiorstwa.

Człowiek odpowiedzialny za utrzymanie bhp w zakładzie pracy musi mieć odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenia. Pracownik zajmujący to stanowisko musi przejść odpowiednie szkolenie. Jednak zgodnie z art. 23711 par. 2 kodeksu pracy pracodawca może wybrać na to stanowisko osoby spoza grona zatrudnionych.

Powyższy artykuł, w przypadku braku kompetentnych pracowników, pozwala pracodawcy powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Niezależnie kto pełni w firmie nadzór bhp, musi przejść odpowiednie szkolenie. Na ten fakt zwraca uwagę wyrok NSA z 26 lutego 2019 roku (sygn. akt

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.