Informacje o warunkach zatrudnienia w nowym kodeksie pracy

Kadry
10 marca 2023 Monika Łysek

Informacja o warunkach zatrudnienia musi mieć formę pisemną i być podpisana przez pracodawcę lub osobę przez niego upoważnioną. Informacja o warunkach zatrudnienia może nastąpić poprzez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. Pracownik powinien zostać poinformowany o warunkach zatrudnienia indywidualnie.

Najnowsze zmiany

8 lutego 2023 roku została przyjęta przez sejm nowelizacja kodeksu pracy. Zmianie uległa treść art. 29 § 3, dotycząca informacji o warunkach zatrudnienia.

Aktualnie art. 29 § 3 kodeksu pracy mówi o tym, że realizując obowiązek informacyjny, pracodawca powinien poinformować pracownika o:

1. obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2. częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3. wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4. obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5. układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty, jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy

6. dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Natomiast zgodnie z nowelizacją pracodawca będzie musiał poinformować pracownika drogą tradycyjną, czyli papierową, lub elektroniczną, nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy o:

1. obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2. obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,

3. przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,

4. przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,

5. zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,

6. w przypadku pracy zmianowej - zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,

7. w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy - zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,

8. innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,

9. wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest 5 możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,

10. obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przeka

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.