Otrzymanie wezwania z PFRON do zwrotu nienależnie pobranego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, to moment gdy pracodawca zaczyna gorączkowo poszukiwać opcji obrony swojego dotychczasowego postępowania, albo przynajmniej możliwości odłożenia w czasie widma spłaty całej należności do PFRON. Jakie opcje ma pracodawca i jak wygląda samo postępowanie zwrotowe?
Postępowania o zwrot nienależnie pobranego dofinansowania jest prowadzone na podstawie różnego rodzaju informacji o nieprawidłowościach, pozyskiwanych m. in. na podstawie przeprowadzonych przez PFRON kontroli, postępowań sprawdzających lub czynności weryfikacyjnych.
Jeżeli Fundusz otrzyma informacje o nieprawidłowościach, to na podstawie art. 49e ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 100) w pierwszej kolejności wzywa do zwrotu środków. W wezwaniu jest informacja o:
• okresach z nieprawidłowościami,
• rodzaju nieprawidłowości,
• konieczności dokonania korekt zmniejszających w SODiR oraz
• konieczności zwrotu środków wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych (co do zasady od dnia otrzymania do dnia zwrotu środków).
Termin na zwrot to 3 m-ce. Od wezwania do zwrotu nie ma środka odwoławczego, bo to nie jest jeszcze rozstrzygnięcie. A zatem w tym momencie nie można jeszcze wystąpić z wnioskiem o zastosowanie ulgi w spłacie należności wobec PFRON.
Co natomiast można zrobić? W pierwszej kolejności na podstawie wezwania należy wysyłać do PFRON wyjaśnienia pisemne oraz wszelkie dokumenty przeczące ustaleniom Funduszu, które mogą spowodować zmniejszenie kwoty do zwrotu ustalonej przez Fundusz lub uznanie, że nieprawidłowości nie ma.
Po upływie 3 miesięcy, gdy pracodawca nie zwróci środków lub nie wypowie się w sprawie wezwanie do zwrotu, PFRON wszczyna postępowanie administracyjne, o czym pracodawca jest informowany odrębnym pismem. W toku postępowania administracyjnego pracodawca może się zapoznać się z całością zebranego materiału oraz przedstawiać dowody i wyjaśnienia przeczące ustaleniom Funduszu.
Po zakończeniu postępowania dowodowego następuje rozstrzygnięcie. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wydawana jest decyzja nakazująca zwrot środków, o ile oczywiście do dnia rozstrzygnięcia pracodawca nie zwrócił całej należnej kwoty z odsetkami.
Po otrzymaniu decyzji pracodawca może:
• złożyć do Prezesa Zarządu PFRON – w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji zwrotowej – wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub
• wnieść – w ciągu 30 dni od dnia otrzymania decyzji zwrotowej – skargę do sądu (za pośrednictwem Prezesa Zarządu PFRON) na otrzymane rozstrzygniecie.
Dopiero w momencie, gdy decyzja stanie się ostateczna, pracodawca może zwrócić się z wnioskiem o rozłożenie na raty spłaty należności lub odroczenia terminu płatności zarówno należności głównej, jak i odsetek.
Okoliczności do ubiegania się o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności są określone w art. 4
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.