Lista obecności w firmie

Kadry
20 lutego 2023 Monika Łysek

Lista obecności w firmie wydaje się czymś oczywistym. Jednak warto znać zasady jej sporządzania i przechowywania.

Lista obecności w polskim prawie

Lista obecności jest dokumentem, w którym określone zostały godziny rozpoczęcia oraz zakończenia pracy przez osoby zatrudnione w danej firmie na podstawie umowy o pracę. Jak się okazuje, jest to uprawnienie, a nie obowiązek pracodawcy. Żaden z polskich aktów prawnych, w tym przede wszystkim kodeks pracy, nie narzuca takiej formy potwierdzania obecności pracowników na stanowisku pracy. Kwestie te powinny zostać ujęte w obowiązującym w firmie regulaminie pracy, którego treść jest wiążąca dla pracowników oraz samego pracodawcy.

Zasady prowadzenia listy obecności

Zazwyczaj w zakładach pracy prowadzone są listy obecności w wersji papierowej lub elektronicznej. W pierwszym przypadku pracownicy składają podpis na dokumencie, w drugim moment przybycia do pracy, jak i opuszczenia siedziby przedsiębiorstwa jest potwierdzony np. za pomocą kart magnetycznych odbijanych przy drzwiach. Coraz częściej, szczególnie jeśli chodzi o pracowników biurowych, służy do tego zalogowanie się do systemu teleinformatycznego. Wiele firm karty magnetyczne zastępuje już nowocześniejszymi systemami identyfikującymi pracownika po odcisku palca, roz

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.