Zaz, zpchr a przysporzenie korzyści i pomoc de minimis

ZFRON
15 grudnia 2022 Redakcja OBPON

Czy wszystkie wydatki z zfron a w szczególności po otrzymaniu pozytywnej decyzji PFRON na podstawie art. 68 gd ustawy o rehabilitacji stanowią dla zaz i zpchr przysporzenie korzyści a tym samym stanowią dla nich pomoc de minimis? Jak należy interpretować zwrot „przysporzenie korzyści dla pracodawcy”?

Na to pytanie szczegółowo w 2020 roku wypowiedział się UOKiK wskazując, że zgodnie z art. 68gd ustawy o rehabilitacji w okresie od dnia 8 marca 2020 r., nie dłużej jednak niż do upływu 6 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, kwota do 20% środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności albo do 20% kwoty podlegającej
zwrotowi na te fundusze na podstawie art. 29 ust. 3a1 lub art. 33 ust. 4a, może być
przeznaczona na:

1) utrzymanie zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób niepełnosprawnych;

2) wynagrodzenia lub pomoc bytową dla osób niepełnosprawnych będących:

a) pracownikami,

b) wykonawcami pracy nakładczej,

c) innymi osobami niż wymienione w lit. a i b, świadczącymi pracę na rzecz
dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności

d) niepracującymi osobami niepełnosprawnymi będącymi byłymi pracownikami dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności,

3) inne wydatki niezbędne do zapewnienia ciągłości zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym do zapewnienia ciągłości działalności dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności.

Przepis ten przewiduje zatem udzielanie wsparcia na rzecz/za pośrednictwem dwóch kategorii podmiotów – Zakładów Aktywności Zawodowej oraz Zakładów Pracy Chronionej, jako dysponentów zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (dalej: ZFRON) lub zakładowego funduszu aktywności.

Z pytania wynika, że wątpliwości przedsiębiorców budzi m.in. kwalifikacja tego wsparcia jako pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

Kryteria kwalifikacji danego środka jako pomocy publicznej zawarte są w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: TFUE), zgodnie z którym finansowanie publiczne przedsiębiorstwa podlega przepisom o pomocy publicznej, oile jednocześnie spełnia następujące przesłanki:

  • udzielane jest przez państwo lub ze środków publicznych,

  • ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),

  • przedsiębiorstwo uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych, niż oferowane na rynku,

  • grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE.

Jak wskazano powyżej, przepisy o pomocy publicznej mają zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorców

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.