Przejęcie firmy przez nowego pracodawcę a wynagrodzenie chorobowe

Kadry
13 grudnia 2022Piotr Świerżewski

Istnieją regulacje Kodeksu pracy dotyczące przejęcia firmy i zatrudnionych w niej pracowników przez nowego pracodawcę, które minimalizują wpływ tego przejęcia na sytuację prawną zatrudnionych osób w sferze prawa pracy, a w konsekwencji również w zakresie ubezpieczeń społecznych. Jak zatem wyliczyć wynagrodzenie chorobowe po przejęciu firmy?

Zgodnie z art. 23¹ § 1 Kodeksu pracy w przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W takiej sytuacji stosunek pracy nawiązany z dotychczasowym pracodawcą nie przestaje trwać, lecz zmienia się jedna z jego stron. Mianowicie, w miejsce dotychczasowego pracodawcy wchodzi nowy, przejmując na siebie obowiązki, jakie wynikają z treści wspomnianego stosunku pracy.

Wszelkie konsekwencje prawne przejęcia firmy przez nowego pracodawcę określone zostały w art. 23¹ § 2–6 Kodeksu pracy. I tak, z przepisów tych wynika, że:

- za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie;

- jeżeli u pracodawców nie działają zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania; przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;

- w terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę pracownik może bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy; rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.