Wyobraźmy sobie taką sytuację, w której pracownik przekazał swojemu pracodawcy orzeczenie o niepełnosprawności, a co za tym idzie, zostało ono wpięte do akt osobowych. Czy zatem pracownik może prosić pracodawcę o jego usunięcie?
Nie ma takich przepisów, które zakazują wycofania orzeczenia o niepełnosprawności złożonego pracodawcy, nawet przed upływem terminu jego ważności. Trzeba jednak wiedzieć, że pracodawca, który takie orzeczenie otrzymał, ma ustawowy obowiązek uwzględnić przysługujące z tego tytułu pracownikowi uprawnienia. Jeżeli więc pracownik zażąda wycofania orzeczenia o swojej niepełnosprawności, pracodawca powinien skierować go do lekarza medycyny pracy w celu ustalenia, czy nie ma przeciwwskazań do dalszego zatrudnienia pracownika na dotychczasowym stanowisku.
Trzeba bowiem wiedzieć, że pracownik, który otrzymał orzeczenie o niepełnosprawności oraz przedłożył je swojemu pracodawcy, ma prawo do uprawnień przewidzianych przepisami ustawy 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dlatego też nakłada to na pracodawcę określone obowiązki względem takiego pracownika. Osobie z niepełnosprawnością uprawnienia pracownicze przysługują od dnia, od którego ta osoba została wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych u danego pracodawcy.
Zakres uprawnień niepełnosprawnego pracownika uzależniony jest od orzeczonego stopnia niepełnosprawności. Te podstawowe przysłu
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm