Biorąc pod uwagę wytyczne PFRON odpowiedź będzie na TAK, jednakże w takich przypadkach trzeba ustalić czy jest możliwe – na podstawie posiadanych danych - wyodrębnienie wkładu własnego sprzedającego.
Z brzmienia art. 22 ust.1 oraz ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 573) wynika, że do obniżenia wpłat na PFRON uprawnia zakup własnej produkcji lub własnej usługi wytworzonej lub świadczonej przez pracodawcę o kwalifikowanej strukturze zatrudnienia (sprzedającego).
Tylko w zakresie, w jakim sprzedający ma wkład własny w produkcję lub usługę, można ją uznać za wytworzoną lub świadczoną przez niego własną produkcję lub własną usługę. Z tego względu własną produkcją lub własną usługą sprzedającego będą te wszystkie działania podejmowanie przez niego, którym można przypisać przymiot własnego wkładu, z wyłączeniem tych działań, w których realizacji nie uczestniczył.
Usługa czy produkcja może być świadczona lub wytworzona nie tylko przez sprzedającego, lecz również przy udziale innych podmiotów lub pracodawców. Wtedy będzie to usługa lub produkcja mieszana. W takich przypadkach trzeba ustalić czy jest możliwe – na podstawie posiadanych danych - wyodrębnienie wkładu własnego sprzedającego.
W świetle przepisów art. 22 ustawy o rehabilitacji sprzedaż mieszanej usługi bądź mieszanej produkcji nie uprawnia do wystawiania informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON.
Wyodrębnienie podwykonawstwa może nastąpić – tak jak jest to wskazane poniżej – poprzez:
• wystawienie odrębnych faktur dla nabywcy, gdzie jedna z nich będzie dokumentowała sprzedaż własnej usługi lub własnej produkcji sprzedającego;
• wykazanie na jednej fakturze dla nabywcy w odrębnych pozycjach sprzedaży własnej usługi lub własnej produkcji sprzedającego oraz sprzedaży usługi lub produkcji w części realizowanej przez podwykonawców.
Oczywiście w takich przypadkach przy obliczaniu kwoty obniżenia wpłat na PFRON bierze się pod uwagę wyłącznie:
• przychód na rzecz danego nabywcy wynikający ze sprzedaży własnej usługi lub własnej produkcji sprzedającego, a nie wszystkich uczestników świadczenia usługi lub wytworzenia produkcji (pozycja 32 informacji INF-U);
• przychód ogółem ze sprzedaży własnej usługi lub własnej produkcji sprzedającego, a nie wszystkich uczestników świadczenia usługi lub wytworzenia produkcji (pozycja 31 informacji INF-U);
• zatrudnienie ogółem oraz osób niepełnosprawnych u sprzedającego, a nie u wszystkich uczestników świadczenia usługi lub wytworzenia produkcji (pozycje 35 i 36 informacji INF-U).
• Należy również pamiętać, że w pozycji 33 informacji INF-U wykazuje się wtedy kwotę odnoszącą się do sprzedaży własnej usługi lub własnej produkcji sprzedającego, a nie całą kwotę widniejącą na fakturze oczywiście kwotę netto.
Warszawa, dnia 11.06.2021 r.
al. Jana Pawła II 13
00-828 Warszawa
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
(Dz. U. z 2021 r. poz.162) zwanej dalej ustawą, Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zwanego dalej PFRON) stwierdza, że stanowisko (dane zanonimizowane) w (dane zanonimizowane) (zwanej dalej Wnioskodawcą) zaprezentowane we wniosku z dnia 7 maja 2021 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 22 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz.573) zwanej dalej ustawą o rehabilitacji – jest nieprawidłowe.
Pismem z dnia 7 maja 2021 r. Wnioskodawca skierował do Prezesa Zarządu PFRON wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 22 ustawy o rehabilitacji.
Wniosek swój Wnioskodawca skierował na podstawie art. 34 ustawy. Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna).
Wnioskodawca jest spółką kapitałową i przedsiębiorca prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej wspomagającej transport lądowy. Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług kompleksowej pomocy drogowej, zwanej dalej usługą Assistance, a także m.in. likwidacją szkód, usługami IT, wynajmem samochodów w ramach OC sprawcy zdarzenia drogowego oraz badaniami satysfakcji klienta.
Wnioskodawca jest pracodawcą zatrudniającym ponad 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i podlega obowiązkowi wpłat na PFRON. Wnioskodawca zamierza zwiększyć wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do stopnia niepełnosprawności określonego przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji, co nałożyłoby na Wnioskodawcę uprawnienie i obowiązek do wystawiania informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON w związku ze sprzedażą nabywcom usług Assistance.
Wnioskodawca świadczy głównie usługi Assistance na zlecenie zakładów ubezpieczeń, firm zarządzających flotami samochodów oraz koncernów samochodowych, które w ramach oferowanych przez siebie produktów oferują swoim klientom pomoc drogową polegającą na zapewnieniu pomocy osobom korzystającym z programów pomocy drogowej w przypadku unieruchomienia pojazdu wskutek awarii, wypadku lub innego zdarzenia losowego w formie:
• polisy ubezpieczeniowej w przypadku zakładów ubezpieczeń;
• opłaty kontraktowej w przypadku firm wynajmujących samochody;
• gwarancji w przypadku koncernów samochodowych.
Czynności świadczone przez Wnioskodawcę w ramach usług Assistance obejmują w szczególności:
• prowadzenie centrum zgłoszeniowego (przyjmowanie zgłoszeń, organizowanie pomocy i należnych świadczeń);
• holowanie (transport) pojazdów unieruchomionych wskutek wypadku, awarii lub innego zdarzenia losowego;
• naprawę pojazdów na drodze;
• organizowanie i/lub pokrycie kosztów noclegów dla osób podróżujących unieruchomionym pojazdem;
• zapewnienie 24-godzinnej gotowości sieci podwykonawców w Polsce i zagranicą do świadczenia usług objętych ubezpieczeniem;
• wynajem samochodu zastępczego na czas naprawy unieruchomionego pojazdu;
• przekazywanie informacji o zaistniałych zdarzeniach przez telefon.
Fizyczne wykonywanie niektórych czynności wchodzących w skład usług Assistance, jak naprawa pojazdu na drodze, holowanie pojazdu, jest zlecane przez Wnioskodawcę współpracującym z nim podwykonawcom. Zaangażowanie podwykonawców w świadczenie usług Assistance nie jest w żaden sposób wykazywane na fakturach, ponieważ usługa Assistance jest sprzedawana kontrahentom jako jedna kompleksowa usługa.
Koresponduje to z określonymi umownie zobowiązaniami Wnioskodawcy wobec kontrahentów, zgodnie z którymi w skład świadczonej usługi Assistance, którą Wnioskodawca zobowiązuje się w razie potrzeby świadczyć na zlecenie kontrahenta na rzecz jego klientów, wchodzi cały aglomerat poszczególnych czynności, poczynając od przyjęcia zgłoszenia od osoby poszkodowanej (która to czynność jest zawsze obsługiwana bezpośrednio przez Wnioskodawcę) do, przykładowo, odholowania pojazdu, udostępnienia pojazdu zastępczego i/lub naprawienia uszkodzonego pojazdu (które to czynności bywają wykonywane przez podwykonawców).
Czy w razie uzyskania przez Wnioskodawcę statusu sprzedającego w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji, Wnioskodawca będzie mógł zakwalifikować usługę Assistance o treści zdefiniowanej w uzasadnieniu wniosku jako usługę przez siebie świadczoną w całości (a tym samym nie podlegającą wyłączeniu dotyczącym handlu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i ust. 8 ustawy o rehabilitacji) uprawniającą nabywców do obniżenia wpłat na PFRON, obliczonego z uwzględnieniem całości przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży własnej usługi świadczonej w danym miesiącu na rzecz nabywcy?
Zdaniem Wnioskodawcy, zawarte w przepisach art. 22 ust. 1 i ust. 8 ustawy o rehabilitacji
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm