Przejście pracownika na emeryturę - co należy wiedzieć?

Kadry
11 lipca 2022 Piotr Świerżewski

Kiedy pracownik osiąga ustawowo wiek emerytalny zyskuje uprawnienie do skorzystania z prawa do przejścia na emeryturę. Jednak wiele osób - pomimo osiągnięcia wymaganego wieku - kontynuuje zatrudnienie. Często również pracownik rozwiązuje umowę po uzyskaniu uprawnień emerytalnych, po czym ponownie podejmuje pracę u tego samego lub innego pracodawcy. Gdy już dochodzi do takiej sytuacji, pracodawca musi dochować wszystkich obowiązków, jakie na nim ciążą w związku z zakończeniem stosunku pracy przez pracownika.

Od razu trzeba wyraźnie zaznaczyć, że przejście pracownika na emeryturę jest prawem pracownika, ale nie jest jego obowiązkiem. Dlatego też, jeżeli pracownik - pomimo osiągnięcia ustawowych limitów wiekowych - jest w stanie w dalszym ciągu świadczyć pracę na odpowiednio wysokim poziomie oraz bez uszczerbku dla swego zdrowia i zamierza pracować, pracodawca powinien mu to umożliwić.

Oczywiście pracownik nie musi już pracować i może skorzystać z uprawnień emerytalnych. W takim przypadku pracodawca ma obowiązek udzielić mu wszelkiej pomocy, w szczególności w zakresie gromadzenia niezbędnej dokumentacji przeznaczonej do przedłożenia w ZUS-ie. W związku z tym pracodawca powinien przede wszystkim:

- przeprowadzić procedurę rozwiązania stosunku pracy (jest to warunek nabycia praw emerytalnych),
- sporządzić wniosek o emeryturę (wyłącznie w odniesieniu do osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 roku) i złożyć go w ZUS-ie (na 30 dni przed terminem uzyskania przez pracownika praw emerytalnych),
- zgromadzić dostępną dokumentację poświadczającą uprawnienia pracownika do emerytury ze względu na osiągnięty wiek, staż pracowniczy oraz posiadane okresy ubezpieczenia emerytalnego,
- przekazać pracownikowi, z dniem ustania zatrudnienia, prawidłowo wypełnione świadectwo pracy,
- wystawiać w razie potrzeby, na żądanie pracownika lub ZUS-u, zaświadczenia i dokumenty, jeżeli jest to niezbędne do nabycia uprawnień emerytalnych,
- w przypadku pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze - sporządzić dokumentację potwierdzającą okresy zatrudnienia pracownika przy takich pracach.

Pracownik przechodzący na emeryturę powinien być traktowany jak każdy inny zatrudniony, z którym n

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.