Czy w przypadku likwidacji zakładu pracy chronionej (ZPChr) pracodawca jest zobowiązany do zwrotu wartości niezamortyzowanego środka trwałego? Jeżeli tak, to na jakie konto powinien zostać dokonany zwrot?
Zgodnie z art 28 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 573, ze zm.) pracodawca, który prowadzi działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, a przy tym zatrudnia minimum 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, a także osiąga odpowiednie wskaźniki zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, przez okres co najmniej 6 miesięcy, uzyskuje status ZPChr, o ile:
1. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi:
a. przynajmniej 50%, przy czym 20% ogółu zatrudnionych stanowią osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, bądź
b. co najmniej 30% niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
2. obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:
a. odpowiadają stosownym przepisom oraz zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
b. uwzględniają zapotrzebowania osób niepełnosprawnych w aspekcie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz urzeczywistniają wymogi dostępności do nich; jak również
3. została zagwarantowana doraźna i specjalistyczna opieka
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm