Czas pandemii COVID-19 przemodelował nieco system pracy. Okazało się, że gros firm może doskonale funkcjonować także, gdy zatrudnieni w nich wykonują swoje obowiązki w trybie on-line. Pracodawcy kierowali na pracę zdalną na podstawie przepisów specustawy covidowej i chętnie pozostaliby w takim trybie zatrudniania. Jednak, czy jest to możliwe w momencie odwołania stanu epidemii na obszarze RP i zastąpienia go stanem zagrożenia epidemicznego?
Przypomnijmy, że specustawa umożliwiająca polecenie pracy zdalnej weszła w życie 8 marca 2020 r., a stan zagrożenia epidemicznego wprowadzono 14 marca 2020 r. Już od 20 marca zastąpiono go jednak stanem epidemii i to ten ostatni zapisał się w powszechnej świadomości, także pracodawców, jako przyczyna uzasadniająca stosowanie rozwiązań przewidzianych w przepisach antycovidowych.
Jeśli pracodawca wskazał w poleceniu pracy zdalnej, że wprowadza ją w związku ze stanem epidemii, to musi przekształcić je teraz na okres stanu zagrożenia epidemicznego, jeśli chce kontynuować stosowanie pracy zdalnej. Nie jest to tylko teoretyczny problem, bo bez aktualizacji zatrudniony pracujący dotychczas zdalnie będzie mógł wrócić do stacjonarnego wykonywania obowiązków (a niektórym zatrudnionym zależy przecież na powrocie do biura). Firma może oczywiście nadal kierować go do pracy zdalnej w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i nie będzie mógł jej odmówić, ale trzeba ją prawidłowo polecić.
Od 16 maja 2022 roku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, zniesiono stan epidemii wprowadzonego z dniem 20 marca 2020 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Z uzasadnienia przedstawionego w projekcie wynika, że stan epidemii w Polsce ma zostać zastąpiony stanem zagrożenia epidemiologicznego od dnia 16 maja 2022.
Powyższy fakt ma ogromne znaczenie dla pracodawców, którzy na podstawie specustawy covidowej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.) kierowali zatrudnionych do pracy zdalnej. W związku z zaistniałymi zmianami powinni sprawdzić, jak sformułowali polecenia w tej sprawie.
Omawiany problem może dotyczyć znaczącej grupy pracodawców. Zgodnie ze specustawą covidową w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w okresie trzech miesięcy po ich odwołaniu pracodawca może polecić zatrudnionemu wykonywanie, przez oznaczony czas, pracy poza mie
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.