Opierając się o art. 235¹ Kodeksu pracy, chorobą zawodową określa się chorobę wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych "narażeniem zawodowym".
W sytuacji, kiedy dochodzi do wystąpienia choroby zawodowej w danym zakładzie pracy Kodeks pracy nakłada na pracodawcę szereg obowiązków.
Już na samym początku działań pracodawca zobowiązany jest zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek, w którym zachodzi podejrzenie choroby zawodowej.
Ponadto, zgodnie z art. 235 § 3 Kodeksu pracy, w przypadku kiedy u pracownika rozpoznana została choroba zawodowa, pracodawca ma obowiązek:
- ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą choro
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.