Zakład pracy nie istnieje lub zmienił właściciela a obowiązek wydania PIT-11

Księgowość
14 marca 2022 Redakcja OBPON

28 lutego 2022 r. mija ostateczny termin przekazania pracownikom, zleceniobiorcom czy też osobom, które wykonywały pracę w ramach umowy o dzieło PIT-11. Sytuacja jest skomplikowana, jeżeli zakład pracy przestał istnieć definitywnie, a z byłym pracodawcą nie ma żadnego kontaktu. Co zrobić, jeżeli termin już minął, a pracownik nadal nie otrzymał takiego dokumentu? Co w sytuacji, w której zakład pracy już nie istnieje? Na kim leży obowiązek wydania PIT-11? Dowiesz się po przeczytaniu naszego artykułu!

Obowiązek wydania PIT-11

PIT-11 jest informacją o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2021 r. (PIT-11).

Każdy pracodawca zatrudniający osoby na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło jest płatnikiem podatku dochodowego zobowiązanym do obliczania, pobierania i zapłaty podatku od wynagrodzeń (zaliczka na PIT-4R) do urzędu skarbowego do 20 dnia następnego miesiąca, w którym nastąpiła wypłata środków. Te zasady reguluje art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązkiem płatnika jest także dostarczenie raz do roku do urzędu skarbowego:

  1. zbiorczej deklaracji o pobranych w danych miesiącach roku kalendarzowego zaliczkach na podatek od wynagrodzeń (PIT-4R) – do końca stycznia roku następnego;
  2. informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach (PIT-11) – do końca stycznia roku następnego;
  3. deklaracji o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) – do końca stycznia roku następnego w przypadku zatrudniania na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, gdzie przychód jest mniejszy niż 200 zł.

Pracownikowi lub osobie zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej, której przychód jest większy niż 200 zł, pracodawca ma obowiązek przekazać do końca lutego każdego roku informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach – PIT-11.

Postępowanie pracownika, gdy nie ma PIT-11

Większość pracodawców rzetelnie wywiązuje się ze swoich obowiązków płatnika podatku do

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.