Przez dwa lata, trwającej na całym świecie epidemii COVID-19, firmy w naszym kraju coraz częściej i chętniej zaczęły przechodzić na pracę zdalną. Wydłużająca się pandemia sprawia, że powrót do tradycyjnego systemu wykonywania pracy się opóźnia. Jednocześnie zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zaczynają dostrzegać zalety pracy zdalnej. Bezpośrednio łączy się to z pewnymi profitami dla osób zatrudnionych. Pracownicy, pracujący zdalnie, mogą otrzymywać od pracodawców zwrot kosztów za prąd i internet.
W ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, wprowadzającej pracę zdalną i regulującej jej warunki, ustawodawcy nie odnieśli się do kwestii dodatkowych kosztów ponoszonych przez pracownika z tytułu wykonywania pracy zdalnej. W art. 3 ust. 4 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19 znajduje się jedynie następujący zapis: „narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca”.
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami pracodawca nie ma zatem obowiązku pokrycia dodatkowych kosztów ponoszonych przez pracownika z uwagi na pracę zdalną, takich jak wydatki na prąd czy internet. Pracodawca nie powinien jednak wykorzystywać możliwości skierowania pracownika do pracy zdalnej w celu przerzucenia na niego kosztów prowadzonej przez siebie działalności.
Mimo że z pandemią COVID-19 zmagamy się już prawie 2 lata, w dalszym ciągu ustawodawcy nie dostosowali przepisów do nowych standardów pracy. Brak regulacji odnośnie do pracy zdalnej w kodeksie pracy może powodować spory między pracodawcą a pracownikiem w kontekście dodatkowych wydatków ponoszonych przez pracownika podczas pracy zdalnej i ewentualnej rekompensaty z tego tytułu udzielonej przez pracodawcę. Powstał projekt zmian, na podstawie których pracodawca będzie miał obowiązek pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, koszty energii elektrycznej oraz niezbędnego dostępu do łączy telekomunikacyjnych oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli zwrot takich kosztów został określony w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi lub przedstawicielem pracowników, regulaminie pracy, poleceniu wykonywania pracy zdalnie albo porozumieniu zawartym z pracownikiem.
Wielu pracodawców, zanim przepisy wejdą w życie, zdecydowało się na zwrot kosztów za prąd i internet, aby zrekompensować pracownikom wyższe wydatki podczas pracy zdalnej. Decydując się na zwrot tych kosztów, zaleca się zawarcie z pracownikiem odpowiedniego porozumienia, na podstawie którego dokonywana będzie wypłata środków pieniężnych z tego tytułu.
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.