Koszt pracodawcy w 2022 roku, zatrudniającego na umowę zlecenie i dzieło

Księgowość
03 marca 2022 Redakcja OBPON

Umowa o dzieło i umowa na zlecenie są umowami dość często zawieranymi pomiędzy pracodawcami a pracownikami. Są to dość specyficzne umowy, różniące się od umów o pracę, dlatego warto wiedzieć, z jakimi kosztami dla pracodawcy się wiąże ich zawieranie..

Koszt pracownika na zleceniu i umowie o dzieło

Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna, dlatego nie reguluje jej kodeks pracy, a przepisy kodeksu cywilnego. Osoba zatrudniona na tej umowie zobowiązuje się do wykonania określonej czynności prawnej dla zlecającego na warunkach określonych w umowie.

Natomiast umowa o dzieło nie zakłada odprowadzenia składek do ZUS. Tym samym kosztem uzyskania przychodów przedsiębiorcy będzie jedynie wynagrodzenie brutto zatrudnionego.

Osoba, z którą podpisywana jest umowę zlecenie i dla której jest to jedyne źródło przychodów, jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym. Obowiązkowe są też składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zleceniobiorca ma jeden tytuł do ubezpieczeń społecznych, jeśli ma jedno źródło przychodu.

Wyjątkiem jest składka na ubezpieczenie chorobowe od zleceniobiorcy (2,45 proc. wynagrodzenia brutto), która jest dobrowolna i której podstawa nie może miesięcznie przekroczyć 250 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

Kilka tytułów do ubezpieczeń społecznych

Przypomnijmy, że tytułem do ubezpieczeń społecznych jest, m.in.:

  1. umowa o pracę,
  2. umowa zlecenia,
  3. prowadzenie działalności,
  4. przebywanie na urlopie wychowawczym,
  5. pobieranie zasiłku macierzyńskiego.

Zbieg tytułów do ubezpieczeń to sytuacja, w której jedna osoba wykonuje w tym samym czasie pracę na podstawie kilku umów albo jest jednocześnie pracownikiem i prowadzi własną działalność.

W przypadku, kiedy współpracownik zawarł równolegle kilka umów zlecenia, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z jednej umowy: zawartej wcześniej, albo wybranej.

Druga i kolejne umowy mogą być zwolnione ze składek na ubezpieczenia społeczne pod warunkiem, że z pierwszej lub wybranej umowy współpracownik uzyskuje przynajmniej minimalne wynagrodzenie, które w 2022 roku jest to kwota 3010 zł brutto.

Należy być świadomym, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych może zakwestionować sytuację, w której zleceniodawca zawiera z tą samą osobą kilka równoległych umów zlecenia. Może uznać, że w ten sposób zleceniodawca chce sztucznie zaniżyć składki. Ewentualna kontrola ZUS może zakończyć się decyzją nakazującą zapłatę dodatkowych składek.

Ubezpie

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.