Czy osoby z niepełnosprawnościami mogą mieć utrudniony wjazd do stref czystego transportu?

Prawo
08 lutego 2022 Redakcja OBPON

Zgodnie z przepisami o elektromobilności z zakazu wjazdu do tzw. stref czystego transportu zwolnione są chociażby pojazdy „posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne”. Co to tak naprawdę oznacza? Czym mają się kierować służby przy ocenie uprawnień do wjazdu do strefy czystego transportu i czy niejasności na gruncie prawnym nie odbiją się na kierowcach z niepełnosprawnościami?

Stosownie do art. 39 ust 2 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 110, ze zm.) zwalnia się z zakazu wjazdu do stref czystego transportu w miastach pojazdy odpowiednio oznaczone, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnościami.

Główną ideą stref czystego transportu jest zakaz poruszania się w nich pojazdów innych aniżeli elektryczne, lub takich które są napędzane wodorem bądź gazem ziemnym. W katalogu pojazdów wyłączonych z niniejszego zakazu, poza pojazdami różnego rodzaju służb, umieszczono również te, którymi poruszają się osoby z ograniczoną sprawnością organizmu.

Co z oznaczeniami pojazdów osób z niepełnosprawnościami

Posłowie należący do koła Polska 2050 zwrócili się do resortu klimatu z pytaniem jakiego rodzaju oznaczenia pojazdów osób niepełnosprawnych będą wymagane i jak będą one weryfikowane.

„Aby mogły być zachowane wydawane obecnie przez jednostki samorządu terytorialnego oznaczenia pojazdów, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, nie zdecydowano się na zawarcie w art. 39 ust 2 pkt 1 lit f ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zamkniętego katalogu oznaczeń. Mógłby on spowodować konieczność uzyskiwania przez osoby niepełnosprawne nowego rodzaju oznaczeń pojazdów, co jest bardzo problematyczne dla osób mających trudności z poruszaniem się” – wyjaśnia w odpowiedzi na poselską interpelację w tej sprawie Ireneusz Zyska, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Wiceminister Zyska powołuje się także na art. 58 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 450, ze zm.). Nadano mu brzmien

Porady dla pracodawców osób z niepełnosprawnościami: prawo, kadry, księgowość | Vademecum Wiedzy

Dołącz do nas

Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm

Zobacz pakiety Masz już konto? Zaloguj się

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.