W dniu 29 listopada 2024 r. do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił rządowy projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami (UD168). Wdrożenie projektu ma na celu systemowe uregulowanie dostępu do usług asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami. W jakim zakresie projektowane rozwiązania prawne będą miały wpływ na pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami?
Zgodnie z danymi z Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności (EKSMOoN) z I kwartału 2024 roku, w Polsce żyje 1 181 563 osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
Usługi asystencji osobistej sprowadzają się do zindywidualizowanego wsparcia osoby z niepełnosprawnością w wykonywaniu codziennych czynności, których osoba nie może realizować w sposób równy z osobami w pełni sprawnymi.
Dostęp do usług asystencji osobistej jest bardzo istotny dla umożliwienia osobom wymagającym intensywnego wsparcia (persons with high-support needs) korzystania z prawa do niezależnego życia. Zgodnie z postanowieniami Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 (Dz. U. z 2021, poz. 218), osoba z niepełnosprawnością powinna mieć zagwarantowany wybór asystenta osobistego przez wskazanie własnego asystenta lub wybór spośród kilku kandydatów, a ponadto swobodę w zakresie decydowania o tym, gdzie, kiedy oraz w jaki sposób dany asystent będzie realizował swoje usługi.
Jednocześnie, projektodawcy zwrócili uwagę, że obowiązujące dotychczas rozwiązania nie zapewniały trwałych i powszechnych warunków realizacji usług asystencji osobistej. Według projektodawców wynika to przede wszystkim z:
Zgodnie z projektem UD168, usługi asystencji osobistej będą powszechnie dostępne i zapewniane obligatoryjnie, w związku z czym określony zostanie również katalog odbiorców tego wsparcia, jak też katalog podmiotów realizujących usługi asystencji osobistej i podmiotów zobowiązanych do realizacji zadań ustawowych wiążących się ze świadczeniem tych usług.
Co do zasady, obowiązek realizacji usług asystenckich będzie spoczywał na samorządzie powiatowym, który w tym zakresie będzie działał na wniosek osoby zainteresowanej (użytkownika usług asystencji osobistej). Powiat będzie mógł realizować usługi asystencji osobistej we własnym zakresie lub zlecić realizację tych usług określonemu ustawowo podmiotowi, za którego działalność w tym zakresie będzie odpowiadał powiat. Poza tym usługi asystencji osobistej będą mogły być realizowane przez podmioty pozarządowe (organizacje pozarządowe i spółdzielnie socjalne), działające na rzecz osób z niepełnosprawnościami na danym obszarze. Ponadto, użytkownik usług asystencji osobistej będzie miał możliwość samodzielnego wyznaczenia asystenta osobistego. To użytkownik usług asystenckich będzie decydował o ich formie i
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm