Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej (ZPChr), który chce skorzystać z tzw. wakacji składkowych, czyli zwolnienia z opłacenia należnych składek z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na jego własne obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, ma obowiązek podać wartość uzyskanej pomocy de minimis. W tym celu pracodawca musi przedstawić odpowiednie dokumenty i dopełnić niezbędnych formalności. O jakie dokumenty i formalności chodzi?
Zgodnie z art. 17a ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 497) – dalej: u.s.u.s., zwolnienie płatnika składek prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 236) lub innych przepisów szczególnych, z opłacenia należnych składek z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na jego własne obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe, przysługuje na wniosek tego płatnika (złożony na formularzu RWS), za wskazany w tym wniosku miesiąc kalendarzowy, o ile:
W celu skorzystania z wakacji składkowych pracodawca mający status ZPChr musi podać wartość uzyskanej pomocy de minimis, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której pracodawca przekroczy dopuszczalny limit pomocy de minimis. W tym miejscu warto wspomnieć, że od dnia 1 stycznia 2024 r. (w praktyce od dnia 1 lipca 2024 r.) zasady udzielania pomocy de minimis reguluje rozporządzenie KE nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2831 z 15.12.2023). Od dnia 1 stycznia 2024 r. limit pomocy de minimis wynosi 300 000 euro, w okresie rozliczeniowym obejmującym 3 min
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm