Święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy pracodawcy chętnie wręczają pracownikom rzeczowe upominki. Taki podarek to nie tylko kultywowanie świątecznej tradycji, ale również zadanie dla księgowych, którzy muszą je odpowiednio rozliczyć.
Prezenty finansowane ze środków obrotowych firmy
Jeżeli pracodawca finansuje upominki dla pracowników ze środków obrotowych firmy i ich koszt wynosi rocznie ponad 100 zł, oznacza to, że stanowią one przychód ze stosunku pracy. W takim przypadku to pracownik ma obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Zatrudniony nie robi tego osobiście. W tej materii jest wyręczany przez pracodawcę, który dolicza wartość prezentu do przychodu i pobiera z tego tytułu zaliczkę na podatek. Przez taki zabieg wynagrodzenie zatrudnionego zostanie pomniejszone o wyżej wymienioną zaliczkę. Z tego powodu przed zakupem i wręczeniem upominku, uczciwe jest zapytać pracownika o zgodę, ponieważ to z jego wynagrodzenia pobrana zostanie zaliczka na podatek.
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszt uzyskania przychodów uważa się wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a także nie występują w katalogu kosztów, które ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od prowadzonej działalności.
Kosztami wyłączonymi z kosztów uzyskania przychodów są np. koszty reprezentacji, czyli wydatki, które ponoszone są w celu ugruntowania dobrego wizerunku firmy lub wykreowania dobrych relacji z klientami. Z