Bywają sytuacje, kiedy stan zdrowia nie pozwala na kontynuowanie pracy zgodnej kwalifikacjami, lub aktywność zawodowa staje się w ogóle niemożliwa. W takiej sytuacji pracownik może starać się o przyznanie renty z tytułu częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy.
Stan zdrowia może się pogorszyć w wyniku choroby lub wypadku. Wtedy pracownik traci możliwość wykonywania pracy zarobkowej. W polskim systemie ubezpieczeń za niezdolną do pracy uważa się osobę, która całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania tej zdolności po przekwalifikowaniu.
W takich przypadkach osoba zainteresowana może wystąpić o przyznanie renty z powodu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy. Warunki nabycia renty z tytułu niezdolności do pracy określa art. 57 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Zgodnie z jej treścią renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, jeśli:
Zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z
Nie masz jeszcze wykupionego dostępu? Zapoznaj się z naszymi pakietami dla Firm
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.